Topmenu

Medicore en Socialrun: ‘Ik dacht meteen: ja, dit gaan we doen’

Deel:

Medicore trotse hoofdsponsor van de Socialrun

Socialrun heeft een duidelijke missie: het stigma op psychische aandoeningen moet verdwijnen. Een missie die steeds meer mensen van harte ondersteunen, afgaand op het groeiend aantal deelnemers aan de jaarlijkse run in september. Vorig jaar was voor het eerst een team van Medicore present. We zijn bovendien hoofdsponsor van het evenement.

Frank Bonekamp, directeur van de Socialrun, had al vaker ‘loopjes’ – zijn woord – opgezet toen hij in 2012 in een café in een gesprek verzeild raakte over het stigma dat op psychische ziekten rust. ‘Dat stigma, daar moeten we wat aan doen’, vond hij. En omdat hij sportdocent is én in de psychiatrie werkt, had hij ook al snel een idee wat dan precies. Een ‘loopje’ dus. Al kun je met een jaarlijkse estafetteloop van 555 kilometer binnen een weekend wel zeggen dat dit loopje een beetje uit de hand gelopen is.

‘Ik geloof in bewegen en in het belang van met elkaar in beweging zijn’, zegt hij. ‘En zo’n estafetteloop is bij uitstek een langdurig evenement waarin iedereen zijn rol kan pakken: de renners maar ook de mensen er omheen zoals de koks, de chauffeurs en de verzorgers. Allemaal zijn ze even belangrijk om tot het juiste resultaat te komen, net als in het echte leven. Bovendien trekt de organisatie van een sprintje van een paar kilometer geen media-aandacht, en dat is natuurlijk wel wat we willen. Afgezien daarvan zorgt zo’n lang traject ervoor dat degenen die eraan meedoen echt in contact komen met elkaar. Het geeft een band die je met tien jaar werken bij hetzelfde bedrijf niet voor elkaar krijgt.’

Het maakt wat los

De estafetteloop zelf is al een evenement dat aandacht trekt en mensen uitnodigt om mee te doen, maar het gaat natuurlijk om het achterliggende doel. ‘Een op de vijf mensen heeft tegenwoordig een psychische aandoening’, zegt Bonekamp, ‘en een op de twee mensen krijgt er op enig moment in zijn leven mee te maken. Het raakt dus enorm veel mensen. Door het stigma dat daar op rust als uitgangspunt te nemen voor een evenement, gaan mensen erover praten. Dat maakt wat los. En niet alleen bij de deelnemers, maar ook bij hun gezinsleden en vrienden als ze erover vertellen. Bovendien halen we met het evenement geld op. We hebben sponsors – Medicore is nu onze hoofdsponsor – en er zijn mensen die voor een team een kilometer gaan adopteren. Met dat geld kunnen we in tal van projecten, zoals boeken, toneelstukken, voorlichting in de klas et cetera ook weer aandacht vragen voor het stigma op psychische aandoeningen.’

Succesvol idee

Het bleek een gouden idee, want de Socialrun was al snel een succes en het aantal deelnemers groeit ieder jaar. Niet dat Socialrun het ze gemakkelijk maakt, want dat faciliteert slechts drie doorkomsten en de rest moeten de deelnemers allemaal zelf regelen. ‘Niet alleen die chauffeurs, koks en verzorgers’, zegt Bonekamp, ‘maar ook de plaatsen waar ze kunnen rusten en overnachten. En het mooie daarvan is natuurlijk dat ook dit weer mensen met het verhaal over het stigma op psychische aandoeningen in aanraking brengt.’

Die overnachtingsplekken zijn buitengewoon divers. GGZ-aanbieders natuurlijk, zorgboerderijen ook en campings. Maar ook het terrein van de sterkste man van Nederland, de haven in Friesland of het Leger des Heils. Het feit dat de teams veel zelf regelen, zorgt ervoor dat de organisatie klein kan blijven. ‘We hebben twee FTE’, zegt Bonekamp, ‘en een heel vaste en actieve club van vrijwilligers die ons ondersteunen in alle activiteiten die bij de organisatie van de jaarlijkse Socialrun in september komen kijken en die helpen om het Te Gek!? festival op te bouwen dat alle deelnemers aan de finish wacht. Ook dat festival zorgt weer voor aandacht voor het thema.’

Dit gaan we doen

Dat Socialrun in beeld kwam bij Medicore, is te danken aan het contact tussen de organisatie en Siep Kosse, MT-lid van Medicore. Marianne Lensink, senior support engineer customer service bij het bedrijf, vertelt: ‘Tijdens de presentatie van de jaarplannen van 2018 werden wij voor het eerst geïnformeerd over Socialrun omdat ons bedrijf had besloten er hoofdsponsor van te worden, en kregen we er ook een filmpje over te zien. Ik dacht meteen: ja, dit gaan we doen. Zelf ben ik sinds 2017 hardloper en het doel van Socialrun ligt heel dicht bij mij, want ik ben opgegroeid in een milieu waarin nog een heel groot taboe rust op psychische aandoeningen. Dan zie je wat dit teweegbrengt.’

Hoofdsponsor zijn betekent meedoen. ‘Vooral de afdeling marketing heeft er veel tijd in gestoken om een team samen te stellen’, vertelt Lensink. ‘Zelf ben ik vooral bezig geweest met sponsoring. Tijdens de hete zomer heb ik bijvoorbeeld een grote hoeveelheid ijsjes ingeslagen die ik hier binnen het bedrijf voor een euro per stuk heb verkocht. Ons zusterbedrijf Cure4 verkocht zelfgetekende portretten. Ook leveranciers en opdrachtgevers bleken bereid om ons te sponsoren.’

Regen en hagel

Tijdens het weekend van de Socialrun, in september, regende het pijpenstelen. ‘In de ochtend scheen nog een waterig zonnetje’, zegt Lensink, ‘maar ik liep ’s middags in het tweede subteam in de stromende regen. Er was zelfs een onweerswaarschuwing. Gelukkig kwam het onweer niet zo dichtbij dat we allemaal het busje in moesten, maar het heeft wel gehageld. Achteraf levert dat natuurlijk alleen maar mooie verhalen op. Bovendien zit je zo in je adrenaline dat je je er echt niet door laat stoppen.’

Het team van Medicore en Cure4 was met 27 medewerkers vertegenwoordigd: tien renners, vier fietsers, twee chauffeurs, twee navigatoren en de nodige ondersteuners. ‘Er komt meer bij kijken dan je je als renner realiseert’, zegt Lensink. ‘De fietsers zijn er voor ondersteuning van de renners. De eerste tien kilometer lukken wel, maar om drie uur ’s nachts in Drenthe is echt wat anders. We begonnen met twee subteams van vijf renners die steeds een kilometer deden, tot ze aan vijftig kilometer zaten. En we hadden ook sterke renners die in de nacht wel anderhalf of twee kilometer wilden doen. Zelf heb ik 35 kilometer gerend en vijftien kilometer gefietst. Je leert flexibel met elkaar omgaan. Zelfs een van de chauffeurs heeft een aantal keer een kilometer gerend, je raakt snel op elkaar ingespeeld. Je gaat voor elkaar door het vuur, het is mooie teambuilding. En de ondersteuning was geweldig. GGZ-instelling Lentis waar we de eerste nacht doorbrachten stelde zelfs masseurs beschikbaar. We hebben een aftermovie gemaakt om de sfeer te vangen en aan iedereen binnen en buiten onze bedrijven te laten zien.’ Bonekamp: ‘Heel leuk was dat Medicore op het Te Gek!? festival een postbus bood waar mensen kaartjes konden sturen. Heel veel festivalbezoekers hebben daarvan gebruik gemaakt om een kaartje te sturen naar iemand die ze kennen. Ook weer een activiteit die past in ons streven om het stigma van psychische aandoeningen weg te nemen.’

Gericht op groei

Nienke Bouwman, projectleider bij Socialrun, vertelt dat vorig jaar 33 teams meededen. ‘Voor dit jaar hopen we de 45 te halen’, zegt ze. ‘Al voordat de run plaatsvindt, zijn we bezig met de organisatie van de volgende. En met succes: de eerste 24 inschrijvingen zijn al een feit. Teams die eerder deelnamen, proberen zelf ook anderen te enthousiasmeren om een team te vormen. En er valt zelden een team af.’

Lensink doet dit jaar zeker weer mee namens Medicore. ‘Het draagt bij aan de uitstraling van Medicore, Cure4 en Vitaalpunt. Je staat ergens voor. Wij kiezen er heel bewust voor om in de zorg te werken, al is het dan voor ons langs de weg van softwareontwikkeling. We willen meer zijn dan alleen maar een bedrijf. Zo sta ik er zelf ook in: ik lever zelf geen zorg, maar ik help wel de mensen die dit iedere dag doen.’

Medicore is onderdeel van Tenzinger