Topmenu

Implementeren met de Patient Journey

Deel:

Medicore brengt de werkprocessen van de zorgorganisatie in kaart als vast onderdeel van de implementatie. Dit kan op basis van een uitvraag door onze consultants, maar ook door middel van het gezamenlijk bepalen van de Patient Journey. De Rading koos ervoor samen met Medicore de Patient Journey vast te stellen. Michel Veenstra, Hoofd ICT bij De Rading, vertelt: “De Patient Journey aanpak van Medicore spreekt ons erg aan. We vinden het prettig dat ze niet direct vanuit het ECD denken, maar eerst onze werkprocessen in kaart brengen. Dit analyseert Medicore en op basis daarvan richten ze het ECD in, waardoor het goed aansluit op onze manier van werken.”

De Patient Journey

De Patient Journey beschrijft de reis die de cliënt door de organisatie maakt. Het vaststellen van deze cliëntreis stimuleert behandelaren en ondersteuners na te denken over hun eigen administratieve handelingen en werkprocessen. Behandelaren en ondersteuners bepalen samen, vanuit de cliënt, welke contactmomenten de cliënt heeft met de zorginstelling en met wie. Ze kijken tijdens het vaststellen van al deze contactmomenten vanuit het perspectief van de cliënt naar de eigen organisatie, waardoor ze erachter komen hoe ze over komen op een cliënt. Een van de medewerkers gaf aan: “Ik zie dat we best veel dingen dubbel doen.” Medewerkers gaan direct zelf op zoek naar oplossingen voor onlogische stappen in het werkproces. Dit maakt de medewerkers onderdeel van het proces en creëert direct draagvlak voor een eventuele verandering.

Start van een partnership

Michel Veenstra van De Rading geeft aan: “Het waren leuke interactieve dagen. Het onder begeleiding van Medicore vaststellen van de Patient Journey is een goede manier om het partnership aan te gaan. Onze medewerkers hebben de consultants van Medicore al leren kennen. Dit komt de samenwerking tijdens de implementatie van het ECD van Medicore alleen maar ten goede.”

Het ECD ondersteunt de werkprocessen

De Patient Journey geeft Medicore een goed beeld van de werkprocessen van de organisatie. Daarnaast komen inefficiënte werkprocessen naar boven en kan hierop bijgestuurd worden, nog voordat het ECD wordt ingericht. Gillian Reins, consultant bij Medicore geeft aan: “De Patient Journey heeft ervoor gezorgd dat wij de werkprocessen van De Rading snel, goed leerden begrijpen. Hierdoor kunnen we slimme keuzes maken tijdens de implementatie en inrichting van MC EPD en wellbee, zodat het ECD goed aansluit op de processen van De Rading.”

Het vaststellen van de Patient Journey wordt gedaan door consultants van Medicore die de werkprocessen van veel andere instellingen kennen. Indien zij verbeteringen zien in de processen geven ze dit als advies mee. Daarnaast deelt Medicore de uitgewerkte versie van de Patient Journey ook met De Rading. De Rading kan deze gebruiken voor het verder uitwerken van procesverbeteringen, maar bijvoorbeeld ook voor inwerktrajecten.

derading-logo

patient-journey
Medicore is onderdeel van Tenzinger