Topmenu

Hoe werkt het nieuwe werken?

Deel:

Implementeren op afstand

Wat een veranderingen brengt deze Corona crisis met zich mee! Opeens zitten we binnen in huis en moet alles op afstand. Dat vraagt om een hoop veranderingen en aanpassingen. Maar oh, wat ben ik trots op iedereen, op collega’s en opdrachtgevers! Iedereen pakt het makkelijk op en is  flexibel.

Spelregels voor soepele online meetings

De eerste week was het even zoeken naar hoe het allemaal werkt en de welbekende opstart ‘problemen’: “zie je mij?”, “hoor je mij?”, “nee ik hoor jou niet, o nu wel”. De eerste week dat we vanuit huis werkten waren ook een aantal afspraken met opdrachtgevers  verschoven omdat iedereen aan het uitvinden was hoe dit nieuwe werken nou eigenlijk werkt.

"Zie je mij? Hoor je mij? Nee, ik hoor jou niet. Oh, nu wel!"

In de weken daarna gingen deze afspraken allemaal van start. 1-op-1 sessies met opdrachtgevers gingen al heel snel heel goed. Maar er stonden ook  trainingen gepland, dat vond ik spannender. Maar de ervaring leert dat ook dit mogelijk is! Van tevoren hebben we spelregels opgesteld, zoals het dempen van de microfoons tegen omgevingsgeluid en vragen stellen via de chatfuntie. Aan trainingen nemen soms wel veertig mensen deel, dan is het wel handig dat niet iedereen door elkaar praat of geluid veroorzaakt. We bespreken voordat de sessie begint ook of we hem wel of niet opnemen. Vooral bij trainingen is dit handig, dan kunnen mensen het later nog terugkijken.

Positieve feedback

Soms voelt het alsof ik vooral aan het zenden ben. Ik ben gewend om veel onderweg te zijn en bij opdrachtgevers over de vloer te komen. De interactie en gesprekken met opdrachtgevers mis ik soms wel. Het is best saai zo! Toch merk ik dat de informatie wel goed overkomt want we krijgen naderhand weinig vragen van gebruikers. Ik krijg ook positieve feedback dat het super fijn is dat alles door kan gaan ondanks  corona, dat het goed overkomt en duidelijk is. Ook  besteed ik nu meer tijd aan het naslagwerk zoals een opname en extra instructies.

Zelfs het doen van een Patient Journey online is gelukt. Dit vraagt wel meer voorbereiding en huiswerk voor opdrachtgevers vooraf zodat de online sessie soepeler verloopt. Het is online  extra intensief, dus wel hebben wel af ten toe  pauze’s nodig voor de concentratie!

Bewuster een praatje maken

Intern merk ik ook veel verschil, het leuke is dat je op een of andere manier elkaar meer spreekt en ook meer bij elkaar checkt hoe het gaat. Of het lijkt zo omdat je het nu bewuster doet, maar het is wel fijn. Zo hebben we nu ook  een dagelijkse teammeeting, zodat we allemaal van elkaar weten  wat iedereen bezighoudt! Dat schiet er in het offline leven nog wel eens bij in. Ook bel ik sneller iemand even op om wat te vragen en heb je gelijk even een klein gesprek.

Al met al het gaat ons goed af. Het vraagt wat aanpassingen maar heeft ook zeker voordelen. Toch mis ik het menselijk contact! Ik hoop dat we de positieve ervaringen meenemen naar ons toekomstige offline werken, dat zou waardevol zijn.

Auteur
Marjolein Eerenberg - Min, Projectleider/Consultant team GGZ en Jeugdzorg bij Medicore

 

Marjolein Eerenberg – Min is Projectleider en Consulant bij team GGZ/Jeugdzorg. Zij begeleidt onze opdrachtgevers bij de implementatie van MC EPD en wellbee. Normaal gesproken is ze vaak op pad om op locatie bij onze opdrachtgevers te implementeren. Nu werkt ze vanuit huis en begeleidt ze onze opdrachtgevers op afstand, volledig online. In deze blog laat ze je zien hoe het nieuwe werken, werkt!

 

Medicore is onderdeel van Tenzinger