Topmenu

Helpfunctie voor MC EPD en wellbee

Deel:

Bij Medicore doen we ons uiterste best om de software zo eenvoudig mogelijk te maken in het gebruik. Ook een goede gebruikerservaring vinden we essentieel. In onze visie moet de software intuïtief zijn, dat wil zeggen dat een gebruiker niet hoeft na te denken hoe het toegepast moet worden, maar dat het gebruik vanzelf spreekt.

Voor software die maar één taak moet verrichten is dat eenvoudig. Voor software als MC EPD, die vele tientallen verschillende complexe taken kan verrichten, is dat minder eenvoudig. Daar komt bij dat veel processen die het EPD ondersteunt, voorgeschreven zijn door de overheid en ook nog eens regelmatig wijzigen. Het kan daarom bijna niet anders dan dat het gebruik van MC EPD soms vragen oproept en we beseffen dat dit zeker het geval is bij modules die niet dagelijks worden gebruikt of bij complexe processen die het systeem ondersteunt.

Contextgevoelige help

Gelukkig bieden zowel MC EPD als het wellbee zorgverlenersportaal verschillende manieren om gebruikers te ondersteunen. Binnen de software onderscheiden we verschillende niveaus van gebruikersondersteuning. Naast de gebruiksvriendelijke interface hebben we in MC EPD en wellbee een contextgevoelige help. Deze helpfunctie ondersteunt gebruikers binnen MC EPD en wellbee en geeft uitleg over het scherm waarin de gebruiker aan het werk is.

De contextgevoelige help is te herkennen aan een vraagtekenicoon. In MC EPD hebben de iconen sinds versie 2019.1 dezelfde blauwe kleur als een knop. In wellbee worden ze in de volgende versie ook makkelijker te vinden, ze worden dan iets groter en krijgen een duidelijkere vormgeving.

Door op het vraagteken te klikken opent een helpvenster met uitleg over het betreffende scherm. Handig is dat het scherm open blijft. Hierdoor kan de informatie tijdens het gebruik van het scherm als referentie worden gebruikt.

Het doel van de contextgevoelige help is om de gebruiker snel te helpen, zodat hij weer verder aan het werk kan. Het is dan ook geschreven in korte en oplossingsgerichte zinnen. Om het lezen nog makkelijker en sneller te maken worden in de nieuwste teksten de namen van de velden dikgedrukt weergegeven zodat de lezer in één oogopslag geleid wordt naar de oplossing. Indien nodig geven opsommingstekens en kopjes de stappen aan van een proces. Alles heeft als doel het de gebruiker zo eenvoudig mogelijk te maken en snel te helpen. Om het voor de gebruiker begrijpelijk te houden proberen we ook IT-technische termen te voorkomen en vermijden we zo veel mogelijk jargon.

Up-to-date houden

De meer dan tweehonderd helpteksten zijn allemaal zorgvuldig geschreven. We zien ze als een belangrijk onderdeel van de functionaliteit van MC EPD en het wellbee zorgverlenersportaal. Dit geldt niet alleen voor nieuwe functionaliteiten en wijzigingen, maar ook voor bestaande functionaliteiten, want de processen in de zorg wijzigen regelmatig. Om er voor te zorgen dat de helpteksten kloppen in een veranderende omgeving en met de nieuwste inzichten, worden ook bestaande helpteksten continu geëvalueerd en indien nodig verbeterd of herschreven.

Daarnaast doen we regelmatig onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van MC EPD en wellbee en de opbouw van instructieteksten. Een van de resultaten daarvan is dat de vraagteken-iconen een duidelijkere kleur hebben gekregen zodat de contextgevoelige help eenvoudig te vinden is.

Online help

Vooral bij complexe processen en gecompliceerde taken kan het zijn dat ook de contextgevoelige help niet voldoende is. In dat geval verwijst de help in MC EPD door naar de online help van MC EPD. Hier is veel ruimte om schermen en processen uitgebreid toe te lichten, compleet met schermafbeeldingen en uitgebreide achtergrondinformatie met uitzonderingen en mogelijkheden. Omdat wellbee niet gericht is op back-office processen maar op de dagelijkse taken van de zorgverleners, is voor wellbee een online help overbodig.

Feedback

We streven ernaar om het gebruik van MC EPD zo eenvoudig mogelijk te maken zodat de gebruiker minder tijd kwijt is met administratieve lasten. Daarom is er niet alleen contextgevoelige help, maar is er ook gewerkt aan een feedback-mogelijkheid binnen MC EPD. Deze is beschikbaar gekomen in versie 2019.1 en hiermee kan elke gebruiker een waardering geven aan het scherm dat op dat moment wordt gebruikt. Positieve waardering is uiteraard welkom, maar we horen ook graag wat beter zou kunnen. Dat mogen opmerkingen zijn over de functionaliteit of de interface, maar ook over de contextgevoelige help. Alle informatie die we via de feedback ontvangen gebruiken we om onze producten nog beter te maken.

Gebruikersonderzoek in ons Medilab

De meest recente toevoeging aan het gebruikersonderzoek is ons Medilab, onderdeel van de Medicore HUB. Hier kunnen door gebruikers de dagelijkse taken in wellbee en MC EPD worden uitgevoerd en wordt nauwkeurig gekeken en gemeten hoe onze software wordt gebruikt. Met de resultaten van deze onderzoeken kunnen we MC EPD en wellbee nog gemakkelijker maken in het gebruik. Als u enthousiast bent over onze aanpak dan kunt u zich bij ons zelfs opgeven voor deelname aan zo’n gebruikersonderzoek.

We hopen dat u na dit gelezen te hebben een beter inzicht heeft gekregen hoe we bij Medicore niet alleen ons best doen om de software steeds beter en slimmer te maken, maar dat we ook altijd het gebruiksgemak voor ogen houden.

Erik Melisie

Auteur
Erik, technisch schrijver

 

 

overleg-met-collega